Skip to main content

کھاوڑہ کو "کھاوڑہ" کیوں کہا جاتا ہے اور کھکھواڑی زبان کہاں بولی جاتی ہے

 کھکھہ راجپوت ٹائمز:

کھاوڑہ لفظ کھکھہ واڑہ وچآ نکلیا جس تے معنی کھکھہ ذی جاگیرا ذے،  کھکھواڑہ سیاں لفظ صوتی تغیر اور وقتا نال کھاوڑہ ہوئیا۔ کھکھواڑہ وچ کھکھیاں ذی ایک بہت بڑی تعداد آباد ای اور جہڑی زبان کھکھے بولدے او کھکھواڑی کہلانزی جس تا لہجہ ہندکو  ذے پہاڑی کولا مختلف آہ۔ اکثر لوک اسا"تیا میا" الی زبان سیاں جانڑدے اور اسا "تیا میا" الی زبان اختے۔ 

ائیکلاں لوک اپنڑے بچیاں اپنڑی مادی زبان نہے بولنڑ دینزے اور کئی لوک ایسے وی تھے جہڑے اپنڑی مادی زبان  بولے وچ توہین اور شرمندگی محسوس کردے ۔  آس لوک اپنڑے بچیاں نال کھکھواڑی ذی جائی اردو بولدیاں اور انھاں  اپنڑی زبان نہے بولنڑ دینزے اں۔ اے غل بہت ہی غلط ای، کیاں کہ اس تی ایک وجہ اے ای کہ اس نال آس اپنڑی زبانا دن بدن ختم کررہیاں تہ دویا اے آہ کہ جہڑی قوم اپنڑی مادری زبان بولے وچ جھجک شرمندگی محسوس کرا او دنیا ذی غلام ترین اور بیوقوف ترین قوم کہلانزی ۔ اردو وی آساں ذی اپنڑی زبان ای ،اساں ذی شناخت اور پہچانڑ ای لیکنڑ مادی زبان اردو کولا آساں ذی پہلی پہچانڑ ای ،اردو نصابا ذا حصہ ای اور آس سیکھی وی کہندیاں لیکنڑ کھکھواڑی زبان نصاب ذا حصہ نہیں ،اے مادی زبان بچے سکولا وچ نہے سیکھ سکتے ، اردو تہ سکولا وچآ سکھی کہندے، آس لوک بچیاں اپنڑی زبان نہے بولنڑ دینزے آں اور نہ بچے کسا اور جائی سیاں سیکھ سکتے اس تا اہیا مطلب آہ کہ آس اپنڑی زبانا روز بروز ختم کررہیا اغے زیاں ۔ اسا ذی زبان آساں ذی پہچانڑ ای،اساں زی شان ای لیکن میآں لوکاں۔آر بڑا افسوس آہ کہ لوگ اے غل کیاں نہے سمجھدے اور اپنڑی زبان بچےاں نہے بولنڑ دے اغیا ذے۔ اونڑ تساں میں اپنڑی غل دستس، میں ہر جگہ اپنڑی زبان بولداس ،میں اپنڑے دوستاں، کلاس فیلوہاں  نال اپنڑیں زبانا وچ غل کرداس، میں صرف اس جائی اردو بولداس جس جائی ضروری ہووا یا اغلے بندے آہ آساں ذی زبان نہ آشتی اوغا۔ ماڑی تساں ساریاں اہیا عرض ای کہ اپنڑیں بچے بچیاں اپنڑیں  زبانا وچ غلاں کرڑوڑں دہیا ،انہاں اپنڑیں زبان بولنڑ دہیا، کہرا وچ اونہاں نال اپنڑیں زبانا وچ غل کرہیا ۔ اساں زی زبان آساں ذی پہچانڑ ای، میں مظفرآباد شہر وچ جہڑلے اپنڑی زبانا وچ غل کرداس بہت سارے لوک میآں پچھتے کہ تس کھاوڑہ وچ رہنزینس، تس راجینس، کھاوڑہ وچ کہڑی جائی نال تساں ذا تعلق اہ وغیرہ وغیرہ ، غل کیتے ذا اے مقصد آہ کہ اے زبان آساں ذی پہچانڑ ای اور آساں ذا اثاثہ ای ،اسا بولنڑے وچ آساں فخر محسوس کرنا چائیدا  نہ کہ شرم زہ جھجھک، آساں اپنڑی زبان بچائے غلا کوششاں کرنیاں چائیدیاں، آساں ذی ساریاں کولا بڑی کوشش اور کامیابی اے ای کہ اس اپنڑے بچیاں نال اپنڑیں زبانا وچ غل کراں،انہاں اردو ذے بجائے  کرا وچ  اپنڑیں زبان بولنڑ دہیاں ، اساں کنی ائیکلاں اے غل ہونزی جسدا گیزرا وی جمدا تہ استے ما پیو پہلےیاں ای منہ ڈینگے کرنا شروع کری چھوڑدے ، جنہاں کذا اردو نہے بولی اوہا او وی گلابی اردو بولنڑ پہیی اشتے۔ بچہ سال ذا انزا اس   نال اردو وچ غلاں شروع کر چھوڈے ، جزوں تھوڑا بڑا اونزا ، جہڑلے او سنڑی سڑائی اپنڑہیاں غلاں ذے کوئی حرف بولدا سارے کرا آلے اس تی بے عزتی کرنا شروع ہوئی اشتے اور اس دی ڈانٹ ڈپٹ کردے اور اسا اپنڑیں زبانا ذے لفظ بولے اوپر سختی نال منع کردے، بڈھے بزرگ داذی داذا ،ناڑاں ناڑیں جنہاں کذا اردو بولی وی نہے اونزی او وی منہ پھیڈا کری کری پوترےاں داویترہیاں نال اردو سٹتے ہونزے ، کوئی اردو ذی لت پنہیا اغا  اونزا ذہ تہ کوئی باں ۔ اردو وی آساں ذی زبان ای لیکنڑ اس سیاں پہلےاں اساں زی زبان آساں ذی مادی زبان ای جستا تحفظ ضروری اہ، اردو  ذی باقاعدہ پڑھائی سکولاں وچ وی ہونزی اور اردو آسانی نال بچے بولی سیکھی کہندے، اصل قسم الی  اردو تہ کوئی نہیں بولدا جہڑی چلدی او بولی لکھی کہندے لیکنڑ اساں زی مادی زبان نہ نصابا ذا حصہ ای تہ نہ ای سکولا یا کسا ہور  جائی پڑھائی جلدی ، اس غلا اردو ذے بجائے  اساں اپنڑے بچےاں کہار اپنڑیں زبان وچ غلاں کرڑوڑں دہنڑیاں چائیدیاں۔ امید کرداس آس اپنڑیں مادی زبان بچائے وچ اپنڑاں اپنڑاں کردار


ادا کرنیا کیاں کہ آساں ذی زبان آساں ذی پہچانڑ و اثاثہ ای۔

Comments

Popular posts from this blog

13 جولائی 1931: یومِ شہداء کشمیر

کھکھہ راجپوت ٹائمز 13 جولائی ،1931 ہر سال 13 جولائی یومِ شہداء کشمیر کے طور پر منایا جاتا ہے۔ 13 جولائی 1931 کو 22کشمیری مسلمان ریاستی پالیس کے ہاتھوں گولیوں کا نشانہ بنے تھے۔ 13 جولائی کا واقع حکومت ریاست جموں کشمیر اور ہری سنگھ کی انتظامیہ کی ناقص پالیسی کی وجہ سے رونما ہوا جس کو انگریزوں اور خاص طور پر مسلمانوں نے الگ رنگ دے کر تاریخ کے ساتھ  بہت بڑی زیادتی کی ہے۔  یہ واقع جموں میں رونما ہونے والے واقعات (جن کو بڑھا چڑھا کر پیش کیا گیا) کی وجہ سے ہی  رونما ہوا تھا۔ جموں میں قرآن مجید کی بے حرمتی اور نمازپڑھنے سے روکے جانے والے واقعے نے ریاست کے مسلمانوں میں شدید غم وغصہ پیدا کردیا تھا جس میں عبدالقدیر نے جلتی پر تیل کا کردار ادا کیا تھا۔عبدالقدیر نے 25 جون 1931 سرینگر کی ایک مسجد میں مہاراجہ ہری سنگھ کے خلاف  تقریر کرتے ہوئے مسلمانوں کو اکسایا کہ کشمیر میں ہندوؤں کو قتل کرنے کے  علاوہ مندر بھی نذر آتش کر دیں۔ اسکے علاوہ عبدالقدیر اکثر ایسی تقریریں کر کے مسلمانوں کے جذبات کو بھڑکاتا رہتا تھا۔  عبدالقدیر کی گرفتاری کے نتیجے میں مسلمانوں نے ہندوؤں پر...

جموں کشمیر کا رقبہ

کیا آپ جانتے ہیں ریاست جموں کشمیر تقسیم ہونے سے پہلے تین صوبوں پر مشتمل تھی اور ریاست کا کل رقبہ 85806مربع میل تھا۔ ریاست جموں کشمیر و اقصائے تبت ہا کا کل رقبہ 85806مربع میل ہے جو تقسیم ہونے سے پہلے تین صوبوں لداخ گلگت، جموں اور کشمیر پر مشتمل تھی۔  لداخ و گلگت رقبے کے لحاظ سے سب سے بڑا صوبہ تھا جبکہ کشمیر ابادی کے لحاظ سے ریاست کا بڑا صوبہ تھا۔صوبہ کشمیر کا رقبہ 8539مربع میل   صوبہ جموں کا 12378 مربع میل جبکہ صوبہ  لداخ و گلگت کا رقبہ 64889 مربع میل تھا